• Eigen drukkerij
  • Bedrukte passen vanaf 5 cent
  • Snel geleverd
  • Meer dan 20 jaar ervaring

Zo creëer je een winstgevend cadeaukaartensysteem

Cadeaukaarten en giftcards zijn niet meer weg te denken uit het retail landschap en bieden zowel consumenten als ondernemers diverse interessante voordelen. Ook iets voor jouw bedrijf? In dit artikel vertellen we meer over de voordelen van giftcards, de aandachtspunten bij het starten met een cadeaukaartsysteem en wat cadeaukaarten jou opleveren.

giftcards


5 redenen om voor een plastic giftcard te kiezen

Cadeaukaarten en tegoedbonnen zijn al decennialang een vaste waarde in de retail sector. Wel is de vorm veranderd. In plaats van de klassieke papieren tegoedbon zien we tegenwoordig vooral plastic pasjes met allerlei handige functies zoals QR codes en NFC/ RFID opties. En het is natuurlijk niet voor niets dat giftcards al zo lang populair zijn onder retailers. Wist je bijvoorbeeld dat cadeaukaarten de volgende voordelen opleveren:

Cadeaukaarten

  • 70% van de ontvangers van een giftcard besteedt 1,5 tot 1,9 keer de waarde van een cadeaukaart
  • 15% van de giftcards wordt nooit ingeleverd, wat mogelijk 'gratis' extra omzet oplevert
  • 80% van de ontvangers van een giftcard geeft aan nog nooit eerder in de betreffende winkel geweest te zijn
  • Winkeliers die overstappen van een papieren naar cadeaukaart op plastic pas zien over het algemeen een omzetstijging van 30 tot 40%. Dit heeft mede te maken met de associatie die mensen leggen tussen een plastic pas en geld
  • Een giftcard is een mooi promotiemiddel dat zowel bijdraagt aan je omzet als naamsbekendheid. Een gepersonaliseerde pas in jouw huisstijl zorgt voor herkenning en komt vaak meerdere keren in beeld.

Een ander voordeel is dat de op- en afwaarderingen van de cadeaukaarten gebeuren in een veilige transactieomgeving die wordt geaccepteerd door de belastingdienst en accountant.

TIP: Vanaf 1 januari 2019 veranderde de regelgeving over btw-afdracht van giftcards. Lees in ons blog Wijziging btw-afdracht cadeaukaarten wat jij wilt weten.

8 aandachtspunten bij het starten met een cadeaukaart(systeem)

Een succesvolle giftcard creëer je natuurlijk niet zomaar. Onderstaand een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden bij het opzetten van een giftcardsysteem en de creatie van de bijbehorende cadeaukaarten.

Eisen aan het systeem

  • Betrouwbaarheid: kies een systeem dat stabiel en betrouwbaar is. Je wilt tenslotte altijd een cadeaukaart kunnen verstrekken als de klant daarom vraagt
  • Veiligheid: giftcards gaan gepaard met financiële waarde. Belangrijk dus dat bijvoorbeeld de transactieomgeving goed is afgeschermd en het systeem zo min mogelijk fraudegevoelig is. Bij papieren cadeaukaarten is de waarde al gekoppeld, wat de diefstalgevoeligheid verhoogt. Een plastic giftcard krijgt echter pas waarde na de verkoop als het saldo automatisch wordt opgeladen. Hierdoor is een cadeaupas niet interessant voor diefstal
  • Bedieningsgemak: een goed giftcardsysteem is eenvoudig door je medewerkers te gebruiken en vergt geen extra training of apparatuur aangezien de verwerking via een reeds aanwezige betaalautomaat loopt.

Tips voor het maken van cadeaukaarten

  • Opvallende lay-out: zorg dat de plastic pasjes in lijn zijn met de huisstijl van jouw winkel en op een positieve manier opvallen. Zorg bijvoorbeeld dat de bovenste rand van de kaart je logo bevat zodat deze ook opvalt als hij in de portemonnee zit. En onthoud: de giftcard is een cadeau en moet dus ook visueel een cadeautje zijn om te krijgen
  • Techniek: bedenk van tevoren welke functionaliteiten de pas moet hebben. Wil je deze enkel kunnen scannen of bijvoorbeeld ook gebruiken via contactloos betalen
  • Giftcardverpakking: denk na over een passende en aansprekende cadeauverpakking. Zonde als het leuke design van de kaart overschaduwd wordt door een saaie verpakking. Daarnaast kan een giftcardverpakking een extra bron van inkomsten zijn
  • Duidelijkheid over saldo: een nadeel van plastic cadeaukaarten ten opzichte van de klassieke papieren exemplaren, is dat het saldo er vaak niet duidelijk op staat. Consumenten kunnen dit als onduidelijk en vervelend ervaren. DCP biedt hiervoor een uniek systeem waarmee ontvangers van een giftcard via hun smartphone in een paar seconden het actuele saldo en de gedane transacties zien. Wel zo handig
  • Periode: wellicht een open deur, maar bedenk wanneer je de cadeaukaart wilt inzetten. Zit jouw hoogseizoen bijvoorbeeld rond de feestdagen? Zorg dan dat zowel het systeem als de giftcards volledig klaar staan. Want ook al kunnen wij al in een paar dagen je cadeaukaarten leveren, het is altijd beter om goed voorbereid de drukte in te gaan

Bonustip: een cadeaukaart wordt pas succesvol als je ook de promotie er rond omheen goed regelt. Promoot de kaart bijvoorbeeld via andere promotiekanalen, zorg dat medewerkers hem proactief aanbieden en geef de kaart een mooi opvallend plekje bij bijvoorbeeld de kassa.

Wat kost een cadeaukaartsysteem?

Een veelgehoorde misvatting over cadeaukaarten is dat dit vooral geld kost, maar weinig oplevert. Natuurlijk vergt de introductie van een giftcard een investering (opstartkosten liggen vaak tussen de 95 en 250 euro), maar in de praktijk liggen de uiteindelijke opbrengsten een stuk hoger. Bij DCP geven we je op voorhand een heldere indicatie van de investeringen en opbrengsten. Zo weet je direct of het ook voor jouw bedrijf interessant is en voorkom je onaangename verrassingen achteraf.

Benieuwd? Vraag hier ons gratis terugverdienmodel voor cadeaukaarten aan.

Vraag het onze giftcard specialisten

Meer weten over de mogelijkheden van cadeaukaarten of wil je graag een schatting van de opbrengsten? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten van DCP, we kijken graag met je mee.


Gerelateerde links: