10 creatieve manieren om labels te gebruiken in je marketing

Leestijd: 5 minuten

‘Neem jij nog even een flesje wijn mee voor John en Anita als je straks naar de supermarkt gaat?’
‘Tuurlijk schat.’
Maar als niet-wijndrinker sta je toch verdwaasd te kijken naar de schappen vol wijnflessen. Wat moet je kiezen? Grote kans dat je een fles uitkiest met een mooi label. Want dat is hoe het werkt: het merklabel bepaalt de uitstraling van je product en is daarmee een belangrijk marketingmiddel. Maar wist je dat je labels en etiketten op nog veel meer manieren kunt inzetten voor je marketing? In dit blog inspireren we je graag met 10 creatieve manieren om labels te gebruiken in je marketing.


1. Productetiketten voor relatiegeschenken

Productetiketten zijn ideaal voor relatiegeschenken. Wat de gelegenheid ook is, met een op maat gemaakt etiket maak je elk cadeau geschikt voor moederdag, het suikerfeest of een bijzonder jubileum. En wil je nog een stapje verder? Personaliseer je labels dan door ook de naam van de ontvanger op het etiket te printen. Met een eigen labelprinter is dat zo gepiept.


2. Labels omtoveren tot fraaie wikkels

Wie zegt dat je een label volledig vast moet plakken? Door slechts een kleine rand van een langwerpig label los te halen, kun je het etiket om een doosje heen vouwen en alleen aan het uiteinde vastplakken. Zo krijg je een fraaie wikkel die gemakkelijk los te halen is en je doosje een extra luxe uitstraling geeft. Chocoladebezorgd.nl gebruikt deze wikkels bijvoorbeeld om hun doosjes handgemaakte bonbons te verpakken. De besteller kiest online zijn eigen cadeauverpakking. Het gekozen ontwerp wordt geprint op het etiket en om het doosje gewikkeld.


3. Rebranding voor je eigen webshop

Webshops kopen vaak merkloze producten in bij een groothandel en maken er hun eigen unieke product van. Dat kan heel eenvoudig door er een eigen merklabel op te plakken. Op het product zelf, of op de verpakking. Of allebei natuurlijk. Met een full colour labelprinter maak je je eigen merklabels in een handomdraai. Zo veel of zo weinig als je maar wilt. Nutcrackers bijvoorbeeld print etiketten voor bierflessen, wijnflessen en verpakkingen.


4. Guerrillacampagne met stickers

Wil je een groot publiek bereiken en echt opvallen? Bestel dan een flinke voorraad stickers en plak ze overal op, bijvoorbeeld tijdens een evenement. DCP deed dat bij de schaatsmarathon waar we hoofdsponsor van waren: Blijf nog even plakken was de boodschap die we zelfs op de dweilmachines plakten. Extra tip: gebruik makkelijk verwijderbare stickers, zodat ook de schoonmakers een goed gevoel krijgen bij jouw merk.


5. Productetiketten die passen bij het seizoen of een thema

Pas je labels aan bij de tijd van het jaar of een specifiek thema. Tijdens de feestdagen in december kun je bijvoorbeeld glinsterende labels gebruiken, terwijl je in de zomer voor frisse, lichte kleuren kiest. Dit houdt je producten relevant en seizoensgebonden aantrekkelijk.


6. De kracht van lokaal

Lokaal wordt steeds populairder. Streekwinkels zoals boerderijwinkels en landwinkels zie je steeds vaker opduiken. Met je productlabels kun je goed inspelen op deze trend. Voorzie je labels bijvoorbeeld van een Groninger vlag om duidelijk te maken dat het om een Gronings product gaat, of een pompeblêd als je in Friesland produceert. Daarmee creëer je een sterke emotionele connectie met je klanten en kun je je merk positioneren als betrokken bij de lokale gemeenschap.


7. Maak je label smart met een chip of QR-code

Je kunt meer uit je label halen door er een stukje techniek aan toe te voegen. Daarmee ben je niet meer beperkt tot de ruimte op je etiket, maar kun je nog veel meer informatie geven over je product. Zo kun je bijvoorbeeld laten zien waar een wijn gebotteld is of vertellen hoe je product tot stand is gekomen. De eenvoudigste manier is het printen van een QR-code op je etiket. Die kan door iedereen snel gescand worden en leidt naar een speciale landingspagina waar je allerlei informatie kunt delen. Wil je nog meer mogelijkheden? Kies dan voor een label met ingebouwde chip.


8. Sluitstickers voor herhalingsaankopen

Misschien heb je nog nooit gehoord van de term sluitsticker, maar wedden dat je ze wel herkent? Let er maar eens op als je iets koopt wat verpakt is in een doosje. Vaak zit er een sticker op om te voorkomen dat de verpakking tijdens het transport opengaat. Een sluitsticker dus. DCP gebruikt bijvoorbeeld een sticker met onze adresgegevens erop als we een doosje met 500 passen versturen. Zijn de passen op? Dan weet onze klant meteen waar hij een nieuwe voorraad kan bestellen.


9. Activeer je klanten met afneembare labels

Hoe meer interactie, hoe groter de kans dat iemand echt een band krijgt met jouw merk. Een slimme manier om aan die klantenbinding te werken, is het inzetten van winacties of kortingsacties. Met een label maak je dit nog spannender: ‘Kijk snel onder het etiket voor jouw unieke code!’ Wist je trouwens dat er ook labels zijn waarmee je een kraslaagje kunt maken? Die kun je dus ergens opplakken om een speciale boodschap achter te verbergen. Spannend!


10. Limited edition etiketten

Je kunt etiketten ook inzetten als middel om verzamelaars te enthousiasmeren. Bierbrouwers bijvoorbeeld maken hier graag gebruik van. Produceer een bijzonder biertje in een kleine oplage, plak er een speciaal ontworpen etiket op, nummer ze stuk voor stuk en een collectors item is geboren. Wil je het nog specialer maken? Kies dan voor luxe materialen voor een premium uitstraling. Denk aan etiketten met een zilver- of goudfolie of een high gloss afwerking.


Conclusie: Maximaliseer de impact van je marketing met creatieve labels

Door creatief gebruik te maken van labels kun je je marketing naar een hoger niveau tillen. Labels en etiketten bieden een unieke kans om je merk te laten opvallen, een persoonlijke connectie te maken met je klanten, en je boodschap op een memorabele manier over te brengen. Of je nu kiest voor luxe materialen, interactieve elementen of personalisatie, etiketten en labels zijn een veelzijdig marketinginstrument.

Experimenteer met verschillende ideeën en meet de impact op je verkoop en klantbetrokkenheid. Door consistent te innoveren en je labels af te stemmen op de behoeften en voorkeuren van je doelgroep, kun je een blijvende indruk achterlaten en je merk onderscheiden in een competitieve markt. Met het juiste label komt je marketingboodschap letterlijk in de handen van je klanten terecht. En blijf je nog beter plakken.

Weten wat DCP met haar labels voor jou kan betekenen? Vraag een vrijblijvend advies aan en we helpen je graag op weg.