Het is een goede gewoonte bij DCP om de inwerkperiode van een nieuwe medewerker af te sluiten met een presentatie. Nieuwe mensen kijken met een frisse blik naar de organisatie. We vinden het waardevol om zo te leren wat we goed doen en waar het nog beter kan. Kasper van Dijk versterkt sinds september ons verkoopteam. Ook hij mocht ons vertellen wat hem is opgevallen die eerste weken. We nemen je graag mee in zijn verhaal, want het laat mooi zien wat voor soort bedrijf DCP is.
Goede eerste indruk
De eerste indruk van DCP is direct goed. Dat begint al bij de sollicitatieprocedure. Het ijs is snel gebroken en Kasper voelt zich meteen op zijn gemak: "Ik had het gevoel dat ik niet op m'n woorden hoefde te letten. Het klikte meteen."
Tijdens het tweede gesprek krijgt Kasper een rondleiding door het gebouw. Kasper heeft zich goed voorbereid op de sollicitatiegesprekken en ziet op de werkplek precies terug wat hem op de website ook al is opgevallen: alles ziet er netjes, fris en duidelijk uit. "Het gebouw is perfect afgestemd op de verschillende werkprocessen. Het zit allemaal heel logisch en praktisch in elkaar." Niet zo gek als je bedenkt dat we de inrichting zelf hebben bepaald toen we ons nieuwe bedrijfspand betrokken in 2016.
De sterke punten
Voor Kasper springen de volgende punten er echt uit:
- Alles is goed georganiseerd
- De persoonlijke touch
- De ambitie om te groeien en innoveren
DCP heeft zijn zaken goed georganiseerd volgens Kasper. Er is een duidelijke taakverdeling, de werkprocesssen zijn volledig omschreven en vastgelegd, en er zijn allerlei ondersteunende systemen om het werk gemakkelijk te maken. Kasper is bijvoorbeeld erg blij met het offertesysteem, waarmee het een fluitje van een cent is om een offerte uit te brengen en te registreren.
Een voorbeeld van de betrokkenheid binnen DCP
We zijn oprecht geïnteresseerd in elkaar. Dat zie je ook terug in de groepsapp die we als team hebben. Daarin worden nieuwtjes en informatie gedeeld die relevant zijn voor ons werk, maar ook af en toe een grapje of een persoonlijk berichtje. Zo weet je van elkaar wat er speelt. Nu we door corona vaker vanuit huis werken, is dat nog belangrijker geworden.
De persoonlijke touch ziet Kasper terug in hoe collega's met elkaar omgaan, maar ook in hoe we onze klanten benaderen. DCP gaat niet voor snelle successen, maar voor lange-termijn-relaties.
"Die betrokkenheid en behulpzaamheid zit echt in het DNA van DCP. En dat is ook belangrijk in Sales. Ik vind dat je je als verkoper altijd moet verplaatsen in de klant. Het gaat er niet om dat wij onze producten en diensten verkopen, maar dat we onze klanten helpen om hun probleem op de best mogelijke manier op te lossen. Dat is oprecht wat ik het allerliefste doe: klanten helpen."
Een laatste sterk punt vindt Kasper onze ambitie om te blijven groeien en innoveren: "Als ik een suggestie heb, wordt daar ook echt iets mee gedaan. Je merkt gewoon dat DCP echt dagelijks bezig is met wat er beter kan. Dat vind ik mooi. En zelf ben ik natuurlijk het levende bewijs dat er zelfs in coronatijd geïnvesteerd wordt. Niet alleen in nieuwe printers, maar ook in nieuwe medewerkers."
Kritische noot?
Niets dan lovende woorden tot nu toe. Is er dan helemaal niets dat beter kan? Nou vooruit, ook een kritische noot. Dat alles zo goed georganiseerd is binnen DCP, heeft namelijk ook wel een keerzijde volgens Kasper: "Alles is zo uitvoerig beschreven en vastgelegd, dat het best pittig is om je in te werken in al die informatie. Er komt veel op je af als nieuwe collega." Wij hebben er alle vertrouwen in dat dat goed komt bij Kasper. In de korte tijd dat hij bij ons werkt, heeft hij zich al behoorlijk veel eigen gemaakt.
DCP en Kasper
Niet alleen Kasper is nieuw bij DCP, ook de labelmarkt zijn we pas vrij recent aan het veroveren. Kasper ziet daar een duidelijk voordeel in: "Hier kunnen we samen beter in worden, door kennis te vergaren en steeds weer onze diensten te verbeteren. Daar heb ik veel zin in! Dat ik dat binnen DCP kan doen op mijn manier, vind ik heel fijn. Ik heb geen strakke verkooptargets gekregen. Het gaat erom dat ik de klanten van DCP zo goed mogelijk help. En met mijn sales-ervaring gaat dat zeker lukken."
Ons logo krijgt vleugels
Kasper besteedt zijn vrije tijd graag creatief. Zo is hij enthousiast aan het scratchboarden. Het verbaasde ons dan ook niet dat hij een mooie variant op ons logo bedacht als afsluiting van zijn presentatie. Door het logo 90 graden te draaien en er een oogje aan toe te voegen, ontstond deze DCP-vogel:
De vogel staat symbool voor hoe Kasper zijn nieuwe baan bij DCP ziet:
- De hoofdvogel geschoten
- Trots als een pauw
- Fris als een hoentje*
- Vrij als een vogel
- Vogels van diverse pluimage
* Dat moet ook wel, aangezien Kasper in Leeuwarden woont. Op werkdagen zit hij dus al om kwart voor zeven in de auto, op weg naar Groningen.
Gerelateerde artikelen
- Meer focus met de 'Voer uit & Vergeet-methode'
- Brochure: Het DNA van DCP
- Blog: Ondernemen met gevoel
- Onze missie en visie