De markt van de labels, passen en etiketten is volop in beweging. Voor een optimale voorbereiding op 2020 zetten we de belangrijkste trends op een rijtje. Van milieuvriendelijke oplossingen tot de revival van de QR-code.
Trend #1: milieuvriendelijke oplossing, de ECOpas®
Plastic is een van de grootste milieuproblemen van de mensheid. De komende jaren zal het terugdringen van plastic een belangrijk onderwerp zijn voor elke branche. Wil je alle vormen van plastic vermijden voor jouw passen? Kijk dan eens naar ons ECOpas® concept. Zo zijn er passen van bijvoorbeeld hout, papier of karton. Onze passen van papier hebben de normale dikte van een bankpas (0,76 mm), kunnen full colour bedrukt worden aan beide zijden en indien nodig voorzien worden van personalisatie of zelfs een chip. DCP is de enige in de markt die ECOpassen® met personalisatie en chips kan verzorgen. Bovendien bedrukken we met waterloos offset, wat ook milieuvriendelijker is dan traditionele offsetdruk.
Trend #2: stijging RFID tags
Voor 2020 verwachten we een grote stijging van het aantal RFID tags toepassingen. Zo gaat het in 2018 over 17,5 miljard tags en in 2019 naderen we de 20 miljard. De groei zien we vooral terug in de verkoop van kleding (10 miljard labels in 2019, met een marktpenetratie van slechts 10%), het gebruik van contactloze betaalkaarten (2,3 miljard in 2019) en het volgen van koeien, varkens en huisdieren (580 miljoen tags).
Lees ook onze blog: 'De meerwaarde van RFID: voorbeelden uit de praktijk'.
Trend #3: belang van privacy
Nederlanders worden steeds privacy bewuster, blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2019. Een meerderheid maakt zich zorgen over online privacy (58%) en wil meer controle over eigen gegevens (88%). Mensen zijn steeds meer op de hoogte van privacywetgeving en rechten. Voor bedrijven ligt hier een belangrijke rol, door transparanter te zijn over het gebruik van gegevens en welke voordelen dit oplevert voor de consument. Onder het mom van practice what you preach, hebben we bij DCP op de speciale webpagina 'Beveiliging persoonsgegevens' op een rijtje gezet hoe wij omgaan met persoonsgegevens van onze klanten.
Trend #4: BPA-vrij
Vanaf 2 januari 2020 moeten alle etiketten en labels BPA-vrij zijn. De concentratie mag niet hoger zijn dan 0,02%. Bisfenol A (BPA) is een chemische stof, die ook wordt gebruikt voor het ontwikkelen van kleurstof in thermisch papier. Denk bijvoorbeeld aan kassabonnen, tickets en weegschaaletiketten. Uiteraard leveren we bij DCP al deze producten al BPA-vrij.
Trend #5: de revival van de QR-code
De QR-code leek na een hype op z'n retour, maar de laatste tijd is er weer een revival zichtbaar. Een QR-code kun je eenvoudig meedrukken op flyers, posters, tijdschriften en ander drukwerk. Dit is goedkoper en eenvoudiger dan een NFC-chip. Beide kunnen verwijzen naar contactdata, een url of iets anders. Het is zelfs mogelijk om in het midden van een QR-code een icoontje op te nemen, met bijvoorbeeld een logo. In tegenstelling tot een QR-code zie je een NFC-chip niet. Om toch duidelijk te maken dat een product een NFC-chip draagt moet je het dus met een speciaal symbool bedrukken. Dit is niet standaard en wordt ook vaak nog niet begrepen. Het is de vraag of de NFC-chip het overneemt van de QR-code, of dat ze naast elkaar blijven bestaan. De opkomst van Apple Pay zal het gebruik van de NFC-chip vermoedelijk wel een push geven.