Plastic passen, labels en rfid
Hulp nodig? +31 (0) 50 579 0084
| info@dcp.nl|
Eigen drukkerij
Bedrukte passen vanaf 5 cent
Levering in 1 dag mogelijk
Meer dan 20 jaar ervaring

Giftcards succesvol in de markt zetten

09-09-2013

In ons vorige blogartikel vertelden we waarom een giftcardprogramma succesvol is voor het MKB. Ben jij MKB'er en geïnteresseerd in zo’n programma? Lees dan vooral verder om te ontdekken hoe je dit succesvol in de markt zet.

 

Een giftcard verkoopt zichzelf niet

In gesprekken met retailers over de haalbaarheid van een giftcardprogramma komt vaak naar voren dat men giftcards ziet als een eenvoudig alternatief voor de traditionele cadeaubonnen. Veel ondernemers investeren in een giftcardsysteem en zijn uiteindelijk teleurgesteld. Daarom overwegen ze te stoppen met het programma, omdat ‘ze niet genoeg giftcards verkopen’.

Vaak zijn dit dezelfde retailers die het unieke giftcardprogramma niet actief in de winkel presenteren. De kaarten worden in de la gelegd. Hierdoor worden ze niet gepromoot en ook niet gecombineerd met welke andere vorm van reclame, die al voor de winkel gedaan wordt. Ze worden vergeten, door zowel de retailer als de klanten.

De bottom line is dat giftcards zichzelf niet verkopen. Daar zul je echt iets voor moeten doen!

 

Neem de giftcard mee in je marketing en communicatie strategie

De meest succesvolle retailers nemen de giftcard in elk aspect van hun marketing en communicatie strategie mee. Ze laten ze deel uitmaken van onder andere alle advertenties in kranten, flyers, online, in-store promoties, direct mail en e-mail marketingcampagnes. Deze giftcardprogramma’s zijn dus een heus onderdeel van de bedrijfscultuur. Dit zorgt ervoor dat de giftcard hun meest succesvolle en rendabele klantenwervingsinstrument is. 

Veel medewerkers van webshops hebben bijvoorbeeld visitekaartjes in de vorm van een giftcard met een waarde van vijf tot tien euro. Reken maar dat de ontvanger van dit visitekaartje naar de website van het bedrijf gaat.

 

Aandachtspunten bij een succesvolle introductie

Als je begint met een giftcardprogramma en hier een succes van wilt maken, is het belangrijk om je (potentiële) klanten hierover te informeren. We geven je graag wat tips voor een succesvolle introductie.

 

Benut al je marketingtools

Hiermee bedoelen we met name de in-store communicatiemiddelen. Zet raamstickers of promotiemateriaal in de etalage, herinner klanten op verschillende plekken in je zaak aan je giftcard programma en plaats de giftcards in een prominente display op je toonbank. Een verkooptip is om de klanten te vragen of ze ook een giftcard willen hebben, terwijl hun aankoop afgerekend wordt.

 

Giftcard verpakking

Gestandaardiseerde verpakkingen voor giftcards zijn in de markt volop verkrijgbaar. Presenteer meerdere varianten van de verpakking naast je giftcards. Je kunt variëren van enveloppen tot luxe geschenkdozen of aangepaste creaties met bijvoorbeeld een fluwelen tray. Je kunt ze gratis aanbieden bij aankoop van een cadeaukaart of als margeproduct verkopen.

Een luxe boetiekeigenaar was al succesvol met dit programma, omdat hij de verpakking gratis weggaf. Toen de ondernemer begon met een assortiment luxe geschenkverpakkingen steeg de verkoop van de giftcards en verpakkingen met 30%. De luxe verpakkingen werden vaak mee verkocht.

Presentatie is alles, dus is het belangrijk dat je je giftcards zo presenteert dat ze aantrekkelijk zijn voor je klanten om aan te schaffen. Klanten hebben iets nodig om de giftcard in te bewaren voordat ze hem kunnen weggeven. Bied dan het gemak van one-stop-shopping en gebruik de giftcardverpakking als extra inkomstenbron.

 

Promotie van je giftcard

Om het succes van het programma en de verkoop van de giftcards te stimuleren, moet je als winkelier cadeaukaarten promoten in al je marketingcommunicatiemiddelen. Denk bijvoorbeeld aan een mailing met een plastic giftcard. Dit verhoogt de respons aanzienlijk.  

Gebruik e-mailmarketing om klanten te attenderen op je giftcards vlak voor de feestdagen of andere evenementen. Promoot ze verder ook online, bijvoorbeeld via je eigen website, Facebook of Google+. Je kunt ook een saldochecker plaatsen op je website. Daarmee kunnen klanten het saldo van hun giftcard online controleren.

Als je besluit om een giftcardprogramma op te zetten, wil je natuurlijk weten wat dit allemaal gaat kosten. Maar nog veel belangrijker: wat het gaat opleveren. Hierover meer in ons volgende blogartikel.