Producent van plastic passen
Hulp nodig? +31 (0) 50 579 0084
| info@dcp.nl|
Eigen drukkerij
Bedrukte passen vanaf 5 cent
Levering in 1 dag mogelijk
Meer dan 20 jaar ervaring

Giftcards succesvol in de markt zetten

09-09-2013

In ons vorige blogartikel vertelden we waarom een giftcardprogramma succesvol is voor het MKB. Bent u geïnteresseerd in zo’n programma? Lees dan vooral verder om te ontdekken hoe dat ú dit programma succesvol in de markt zet.

 

Een giftcard verkoopt niet zichzelf

In gesprekken met retailers over de haalbaarheid van een giftcardprogramma komt vaak naar voren dat men giftcards ziet als een eenvoudig alternatief voor de traditionele cadeaubonnen. Veel ondernemers investeren in een giftcardsysteem en zijn uiteindelijk teleurgesteld waardoor ze overwegen om te stoppen met het programma omdat ‘ze niet genoeg giftcards verkopen’.

Vaak zijn dit dezelfde retailers die het unieke giftcardprogramma niet actief in de winkel presenteren. De kaarten worden in de la gelegd, waardoor ze vergeten worden. Hierdoor worden ze niet gepromoot en ook niet gecombineerd met welke andere vorm van reclame, die al voor de winkel gedaan wordt.

Maar de bottom line is dat giftcards echt niet zichzelf verkopen. U zult er iets voor moeten doen!

 

Neem de giftcard mee in uw marketingcommunicatiestrategie

De meest succesvolle retailers nemen de giftcard in elk aspect van hun marketingcommunicatiestrategie mee. Ze maken ze deel van onder andere alle advertenties in kranten, flyers, online, in-store promoties, direct mail en e-mail marketingcampagnes. Deze giftcardprogramma’s zijn dus een heus onderdeel van de bedrijfscultuur. Dit zorgt ervoor dat de giftcard hun meest succesvolle en rendabele klantenwervingsinstrument is. 

Veel medewerkers van webshops hebben bijvoorbeeld visitekaartjes in de vorm van een giftcard met een waarde van vijf tot tien euro. Reken maar dat de ontvanger van dit visitekaartje naar de website van het bedrijf gaat.

 

Aandachtspunten bij een succesvolle introductie

Wanneer u start met een giftcardprogramma en hier een succes van wilt maken, is het van belang om dit aan uw (potentiële) klanten te laten weten. Hieronder leest u waar u rekening mee kunt houden voor een succesvolle introductie.

 

Benut al uw marketingtools

Hiermee bedoelen wij met name de in-store communicatiemiddelen. Zet raamstickers of promotiemateriaal in de etalage, herinner klanten op verschillende plekken in uw zaak aan uw giftcard programma en plaats de giftcards in een prominente display op uw toonbank. Een verkooptip is om de klanten te vragen of ze ook een giftcard willen hebben, terwijl hun aankoop afgerekend wordt.

 

Giftcard verpakking

Gestandaardiseerde verpakkingen voor giftcards zijn in de markt volop verkrijgbaar. Presenteer meerdere varianten van de verpakking naast uw giftcards. U kunt variëren van enveloppen tot luxe geschenkdozen of aangepaste creaties met bijvoorbeeld een fluwelen tray. U kunt ze gratis aanbieden bij aankoop van een cadeaukaart of als margeproduct verkopen. Een luxe boetiekeigenaar was al succesvol met dit programma, omdat hij de verpakking gratis weggaf. Toen de ondernemer begon met een assortiment luxe geschenkverpakkingen steeg de verkoop van de giftcards en verpakkingen met 30%. De luxe verpakkingen werden vaak mee verkocht.

Presentatie is alles, dus is het belangrijk dat u uw giftcards zo presenteert dat ze aantrekkelijk zijn voor uw klanten om aan te schaffen. Klanten hebben iets nodig om de giftcard in te bewaren voordat ze hem kunnen weggeven. Bied dan het gemak van one-stop-shopping en gebruik de giftcardverpakking als extra inkomstenbron.

 

Promotie van uw giftcard

Om het succes van het programma en de verkoop van de giftcards te stimuleren, moet u als winkelier cadeaukaarten promoten in al uw marketingcommunicatiemiddelen. U kunt bijvoorbeeld denken aan een mailing met een plastic giftcard, welke de respons aanzienlijk verhoogt.  

Gebruik e-mailmarketing om klanten te attenderen op uw giftcards omtrent de feestdagen of andere evenementen. Promoot ze verder ook online via bijvoorbeeld uw eigen website, Facebook of Google+. U kunt op uw website een saldochecker plaatsen, waarmee uw klanten het saldo van hun giftcard kunnen controleren.

Het is begrijpelijk dat, wanneer u besluit om een giftcardprogramma op de markt te brengen, u wilt weten wat dit allemaal gaat kosten én veel belangrijker natuurlijk: wat dit gaat opleveren. Dat leest u in ons volgende blogartikel.