Producent van plastic passen
Hulp nodig? +31 (0) 50 579 0084
| info@dcp.nl|
Eigen drukkerij
Bedrukte passen vanaf 5 cent
Levering in 1 dag mogelijk
Meer dan 20 jaar ervaring

Gedrukte passen personaliseren

01-10-2013

Het ontwerp van een plastic pas is erg belangrijk. Daar wordt terecht veel aandacht aan besteed. Wij merken in de praktijk dat bij het ontwerp van plastic passen minder rekening wordt gehouden met de personalisatie van de passen, terwijl dit minstens zo belangrijk is. Immers een pas op naam, met bijvoorbeeld een pasfoto krijgt meer waarde voor de gebruiker dan een pas met alleen maar een mooi ontwerp. Het is handig om te weten wat er allemaal mogelijk is en waar je vooraf rekening mee kunt houden bij het ontwerpen.


De mogelijkheden van personalisatie

Personalisatie kan in elk lettertype en -grootte. Als wij het letterype niet hebben, dan kan je je eigen font aanleveren. Je kunt kiezen voor een monochrome kleur, zoals zwart of rood of de personalisatie helemaal in full colour, zoals bij een pasfoto. Passen kunnen voorzien worden van barcodes of QR codes of een nummerreeks. Dit kan uiteraard ook in combinatie met elkaar. 

Loyaliteitspassen krijgen vaak een kaartnummer en een barcode. Wij zetten dan het kaartnummer om in de barcode. De loyaliteitspas kan op deze manier snel gescand worden. Welke type barcode wordt in overleg bepaald. Meer informatie over barcodes kun je lezen in een andere blog.

Giftcards die ook online verzilverd kunnen worden, zijn vaak voorzien van unieke code met een kraslaag. De kraslaag schermt de pincode of activatiecode af. De kraslaag verzekert de ontvanger dat de code nog niet eerder is gebruikt en kan eenvoudig met de nagel of een muntje worden verwijderd.

 

Aantal karakters op een pas

Bij het ontwerp van een pas moet je rekening houden met de lengte van de namen of nummerreeks uit de database. Hoeveel karakters er passen op een pas is afhankelijk van de karakters zelf, het gekozen lettertype en -grootte. Een "W" heeft bijvoorbeeld meer ruimte nodig dan een "i". Uiteraard is de beginpositie van de personalisatie ook bepalend. (midden, links of rechts). Is het ontwerp in "liggend" of "staand"? Dit lijkt allemaal logisch, maar wij merken dat hier regelmatig niet bij stil wordt gestaan. 

Je kunt tijdens het ontwerpen een naam uit de database invoeren om een indruk te krijgen, maar hoe het er in het echt uit gaat zie wijkt nog al eens af.

Hieronder een handig overzicht met één van de twee meest gebruikte letterypes en -groottes. Wij hebben deze tekst op een pasjes geprint vanaf 3 mm uit de linker kant. Je kunt nu zien hoeveel karakters je kwijt kunt bij een liggend ontwerp.

personalisatie 3 mm van links

Helvetica 8pt Helvetica 9pt Helvetica 10pt
45 karakters 41 karakters  37 karakters

 

Passen met reliëf karakters

Deze karakters liggen op een gedrukte pas. Net zoals een creditcard. De vakterm hiervoor is embossering. Als je embossering wilt gebruiken als personalisatie, houd er dan rekening mee dat je alleen hoofdletters kunt gebruiken. Het lettertype is altijd OCR. Je kunt kiezen uit 1, 2 of 3 regels onder elkaar. Je kunt letters of cijfers gebruiken. Leestekens worden eigenlijk nooit gebruikt. Vaak worden de letters voorzien van een tipping. DIt kan in wit of zwart, maar meestal wordt goud of zilver gebruikt. Houd rekening met het ontwerp aan de achterzijde waar de geëmbosseerde letters staan.

Welke keuze je ook maakt, wij kunnen elke manier van personalisatie realiseren.

Heb je vragen, bel ons dan gerust op 050-579 00 84.

In een volgende weblog leggen we je uit hoe een database kan worden opgebouwd in bijvoorbeeld Excel.