• Eigen drukkerij
  • Bedrukte passen vanaf 5 cent
  • Levering in 1 dag mogelijk
  • Meer dan 20 jaar ervaring

9 marketing en innovatie trends voor 2019

Benieuwd wat je het komende jaar te wachten staat op (online) marketing gebied? Geef je kennis dan in een paar minuten een update en lees in dit artikel de belangrijkste marketing- en innovatietrends voor komend jaar.

trends 2019

 

Trend 1: Het jaar dat je echt niet meer onder de GDPR uit komt

2019 wordt het jaar dat bedrijven zich echt aan de GDPR (of AVG of privacywet) moeten houden. Waar vorig jaar symbool stond voor het wennen en aanpassen aan de nieuwe regels zonder strikte handhaving; in 2019 gaat dit veranderen en worden de eerste boetes uitgedeeld. En zoals je kon lezen in het artikel De AVG in een notendop zijn die boetes geen lachertje.

 

Trend 2: Betere beveiliging met (slimme) plastic passen

Naast bescherming van de privacy is er ook nog de algemene veiligheid. Ook deze neemt volgend jaar toe door (nieuwe) technieken, zoals dynamische CVC-codes binnen de kaarten en de integratie van vingerafdrukscans. Laatst genoemde is minder hackgevoelig dan bijvoorbeeld een pincode en kan op termijn wellicht zelfs de pincode vervangen.

 

Trend 3: Data blijft leidend

Data is onmisbaar. Het is een trend die we al een paar jaar horen en die ook voor komend jaar doorzet. Vooral het aan elkaar knopen van informatie vanuit verschillende bronnen om zo écht goede inzichten over je doelgroep te krijgen, is essentieel. Dat betekent dus online data uit je CRM, Analytics, social kanalen, maar ook natuurlijk offline data vanuit je klantenservice en sales. Zo creëer je nog meer inzicht en geef je jouw producten, content uitingen en/of naamsbekendheid een boost. Al dan niet ondersteund met marketing automation.

 

infographic btw-afdracht

 

Trend 4: Technische flexibiliteit

Afgelopen jaar en vanaf 1 januari zijn er weer diverse dingen veranderd. Een voorbeeld hiervan is de veranderde btw-afdracht voor giftcards die per 1 januari 2019 actief is. Hierdoor moeten systemen dusdanig aangepast worden dat zowel giftcards uit de oude als nieuwe regeling geaccepteerd en juist verwerkt worden. En dit gaat ongetwijfeld niet de laatste wijziging met een dergelijke impact zijn.

 

prijskaartjes

Trend 5: Toonbankkaarten zelf drukken

Toonbankkaarten op zich zijn niet nieuw. Wel nieuw is de trend dat steeds meer retailers voor onverpakte goederen zelf hun kaarten drukken. Dankzij de snelle ontwikkeling binnen de cardprinters is het aantrekkelijk om er zelf een aan te schaffen. Daarnaast zorgt het gebruikersgemak ervoor dat je snel en eenvoudig zelf je toonbankkaarten ontwerpt met een professioneel ogend, flexibel én hygiënisch resultaat als gevolg.

 

Trend 6: Nog meer giftcards

Binnen ons bedrijf zijn giftcards een vaste waarde in ons assortiment die elk jaar opnieuw in grote oplages richting onze klanten gaan. Een ontwikkeling die overeenkomt met de trend binnen de markt. Zo blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org dat in de maanden van oktober tot en met december cadeaukaarten goed zijn voor ongeveer 40% van de jaaromzet. De verwachting is dat dit aandeel komend jaar verder zal stijgen.

 

Trend 7: Populariteit NFC neemt toe

Ook NFC gaan we steeds vaker gebruiken. Een bekend voorbeeld van deze techniek is het contactloos betalen met je pinpas. Plastic passen met NFC zien we dan ook al een aantal jaar in ons straatbeeld. Tegelijkertijd zien we steeds meer andere apparaten die zijn uitgerust met NFC. Vooral smartphones en wearables hebben steeds vaker geïntegreerde NFC-techniek waardoor je ermee kunt betalen. Andersom is afgelopen jaar ook een test gestart om je creditcard als OV-chipkaart te gebruiken. Komend jaar zullen we meer van dit soort experimenten zien.

Ook binnen de retail en logistiek zien we NFC vaker terug. Een voorbeeld hiervan is de ‘smart packaging’ trend, waarbij NFC in etiketten en verpakkingen is verwerkt. Hierdoor kan een consument de verpakking scannen met zijn smartphone en extra informatie over het product lezen en/of naar een speciale actiepagina gestuurd worden. En laten we augmented reality niet vergeten die een schat aan mogelijkheden met zich meebrengt. Zoals het etiket van de wijnfles hieronder dat met deze techniek tot leven komt:

 

 

Trend 8: Slimme labels met RFID

RFID en NFC integreren is al een poosje mogelijk, maar brak niet door vanwege de hoge kosten. Daar komt nu eindelijk verandering in. Doordat de technieken steeds meer gemeengoed worden, dalen de prijzen en breekt de toepassing op grote schaal eindelijk door. Ook de mogelijkheid om grote hoeveelheden data (big data) snel en efficiënt te verwerken en analyseren draagt hier sterk aan bij.

De RFID- en NFC-techniek creëert de mogelijkheid om bijvoorbeeld op afstand labels af te lezen, goederen te volgen en/of de conditie van goederen in de gaten te houden. Daarnaast vereenvoudigt het ook registratie en administratie en verbetert het de beveiligingsmogelijkheden. Volop mogelijkheden dus, die alleen maar toenemen. We houden je op de hoogte welke nieuwe opties RFID in 2019 erbij krijgt.

 

Trend 9: Kleurovergang in plastic passen en verpakkingen

Een van de designtrends voor 2019 is kleurverloop. Deze trend is dus weer terug van weggeweest en herovert zijn plek in het designlandschap. Hierbij is de voorspelling dat de kleurverlopen een grotere verscheidenheid aan elementen krijgen, waardoor de achtergrond meer tot leven komt. Een mooie manier om diepte en dimensie aan een compositie mee te geven. Bereid je dus maar voor op een hoop kleurrijke, lichtgevende en neon-oplichtende verpakkingen en pasjes.

 

En nog veel meer

Natuurlijk zijn er nog meer ontwikkelingen zoals kleine producties met gepersonaliseerde fullcolour (RFID- of NFC-) etiketten en designtrends. Wil je hier meer over weten of eens met ons sparren? Neem dan vrijblijvend contact op, we vertellen je er graag meer over. En neem je een kijkje op het DCP-blog voor het laatste nieuws en handige tips omtrent plastic passen en labels.

 


Gerelateerde artikelen